NULL Skriv ut sidan - SV: Nytt område (för mig) nya utmaningar att hitta rätt...Rönnäs

Anbytarforum

Titel: SV: Nytt område (för mig) nya utmaningar att hitta rätt...Rönnäs
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2018-02-24, 12:03
Hej Tina!

Jag saknar också lokalkännedom i Leksand, men efter diverse omvägar upptäckte jag att Brita Olsdotter dog 1753 (Leksand F:10, bild 20 - AD Online). Daniel Andersson gifte 1754 om sig med Ingela Olsdotter (Leksand EI:2, bild 59 - AD Online). Enligt DISBYT dog han 1768, och i den följande husförhörslängden hittar man inte bara änkan Ingela Olsdotter, utan också hennes styvdotter (Leksand AI:8b, s 191).

Om den senare finns ett par anteckningar: "t[iena]r borta i Tuna" och på samma rad med annan handstil: "gift ib[id]m".

Hon bör väl då rimligen vara den "Brita Danielsdotter fr. Leksand", som 1775 gifter sig med drängen Hans Davidsson i Hesse (Stora Tuna C:7, bild 99 - AD Online ; Stora Tuna AI:13a, s 357).

Det finns många i Dalarna som heter Brita Danielsdotter och för att vara helt säker på att ha träffat rätt behöver man  kanske ytterligare lite forskning, men om Brita Danielsdotter i Hesse är den som du söker ursprunget för, tyder det mesta på att du hittat rätt person.

Hälsningar
Hans Olof

[På något sått hade jag vid postandet lyckats radera det viktiga stycket om anteckningarna i husförhörslängden. Detta är nu korrigerat.]