NULL Skriv ut sidan - SV: Buska, By

Anbytarforum

Titel: SV: Buska, By
Skrivet av: Paul Neptune skrivet 2018-02-23, 13:45

Hej,
Blev lite nyfiken eftersom jag har egna anor i Buska under 1600-talet.
Men Margareta Larsdotter hade av allt att döma inget annat ursprung i Buska än att hennes föräldrar hamnat där i vuxen ålder. Fadern var soldaten Lars Ersson Djäkne och modern Anna Andersdotter. De gifte sig 1689 i By socken - han kom från Västanhede, By och hon från Hovnäs.
Letar man i de gamla husförhörslängderna finner man att Lars Ersson, som föddes 1665,  växte upp i Västanhede, men troligen var född i Rosse, By. Modern Margareta Olsdotter var född 1644 och gifte 1681 om sig med Olof Ersson i Västanhede. Framgår av vigselboken att hon kom från Rosse. Hon var tidigare gift med soldaten Erik Larsson Djäkne i Rosse, vars dödsnotis jag inte kan hitta. Troligen har han dött i krigstjänst. Denne Erik Larsson Djäkne bör vara far till Lars Ersson Djäkne. Erik Larsson Djäkne levde åtminstone 1673 när en dotter föddes.
Vad gäller Margareta Larsdotters mor Anna Andersdotter så föddes hon i Hovnäs, By 1670 som dotter till Anders Andersson och hustru Kerstin. Anders var född 1636 i Tittbo, By och dog 1707. Kerstin föddes 1649 och dog 1709. Jag tycker att det ser ut som att hon hette Kerstin Jöransdotter - om jag tolkat en illa skriven notering rätt i husförhörslängderna.
Med vänlig hälsning/Paul