NULL Skriv ut sidan - SV: Tyska bergsmän som rekryterades till svenska gruvor

Anbytarforum

Titel: SV: Tyska bergsmän som rekryterades till svenska gruvor
Skrivet av: Karin Lönnberg skrivet 2018-02-19, 22:43
Hej!
Tack för ditt svar! Vår anfader Carl Friedrich Lehman(n) rekryterades till Fredriksbergs gruva i Fröderyd Småland 1768. Carl Friedrich och hans gruvarb. kollega Arnold Brachman kom till Stockholm och Bergskollegiums kontor den 22/6 1768. I Bergskollegiums arkiv finner vi ärendet i protokoll, kvitton mm. Min önskan är att veta mer om rekryteringen, hur informationsflödet mellan Tyskland och Sverige var ang. utveckling, behov av kunskap mm. Carl Friedrich Lehmans och Arnold Brachman styrka var, som det står i handlingar "de är särskilt skickliga inom ortarbeten". Jag har kontakt med Yngve Axelsson på Jernkontoret, han tittar på rekrytering från (södra) Tyskland men under tidigare 1700-tal. Jag tror det finns mycket att forska i när det gäller gruvutveckling, metoder och då i den saken utbytet mellan Sverige och Tyskland under 1700-talet. Mycket finns att hitta i Bergskollegiums handlingar. Men är det någon mer än Nils Stedt som forskat och sammanställt historiken? Stedtska arkivet som också finns på Riksarkivet. Bersbo koppargruva blev Lehmans nästa arbetsplats tills han dog 1785. Ytterligare 5 generationer gruvarbetare Lehman blev det dessutom, och vi är kvar ännu i Sverige.