NULL Skriv ut sidan - SV: Hva betyr gårdsnavnet Topers?

Anbytarforum

Titel: SV: Hva betyr gårdsnavnet Topers?
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2018-02-16, 19:44
Hej Odd.
Vi har tydligen en del gemensamt du och jag. Även jag intresserar mig för namnforskning och speciellt gårdsnamn som pensionär. Jag har utrett och skrivit om gårdsnamnen (och bynamnen) i några socknar här i södra Dalarna.


Det är märkligt, att just Dalarna är det enda område där gårdsnamnen blev en sorts institution, igenkänningsnamn för både gård och dess ägare, inskriven och fastlagt i kyrkböckerna, och idag i många fall levande släktnamn.
Man anser att det kan bero på namnfattigdomen i Dalarna, där de flesta pojkar i äldre tid fick heta Anders, Johan/Jan, Per/Petter, Olof, Nils, Lars eller Hans (med viss överdrift). Gårdsnamnen är specifika för en by, det kan i princip inte förekomma två lika namn i samma by, eftersom namnet då miste sin funktion av särskiljande. Så om två Ers Anders Andersson fanns i samma by, fick kanske den ene heta Lisselers Anders eller Oppiers Anders (beroende på gårdens läge i byn) etc.


Utmärkande är också, att gårdsnamnen skrevs in i kyrkböckerna ca 100-200 år tidigare i Siljans-socknarna än här nere i södra Dalarna. En del namn där uppe bär också en äldre språkprägel.


Kul att dela intresse med dig.
Fredagshälsningar
Leif Olofsson, Stora Skedvi