NULL Skriv ut sidan - SV: Hva betyr gårdsnavnet Topers?

Anbytarforum

Titel: SV: Hva betyr gårdsnavnet Topers?
Skrivet av: Odd Sørås skrivet 2018-02-16, 17:48
Mange takk, Leif, for et raskt og interessant svar! Ved siden av slektsgransking er stedsnavn et emne jeg som pensjonist bruker mye av min tid på. Jeg har skrevet en del artikler og holdt flere foredrag om emnet. Når det gjelder personrelaterte gårdsnavn, er det et kjent fenomen også i mine hjemtrakter. Min kone vokste opp på Nerem i Tresfjord i Romsdal. Nerem er en matrikkelgård med flere enkeltbruk. Hvert av disse brukene har sitt eget navn, flere av dem etter en som eide gården for kanskje flere hundre år siden. Et eksempel kan være Jørngarden - etter Jørn (Jørgen), som kjøpte gården en gang på 1700-tallet. I det meste av vår levetid hette eieren Anders Nerem. Han ble alltid omtalt som Jørn-Anders, fordi han var fra Jørngarden. Kona hans hette Anna, og ble kalt Jørn-Anna. Det samme med Jogarden , der eieren alltid ble kalt Jo-Knut. Faren hans hette Ole, og ble kalt Jo-Ole. Men Jørn-Anders etc. ble aldri brukt i kirkebøker eller andre dokumenter, bare muntlig - av naboer og andre i bygda.

Med beste hilsen
Odd Sørås