NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2011
Skrivet av: Andreas Strindberg skrivet 2011-10-30, 21:47
Eivor!
 
Tölö inflyttningslängd B:4 (1849),s . 16, har dessvärre ingen alls hänvisning till vart i församlingen den inflyttande bosatte sig. Jag hittar dock Anna Christina Carlsdotter i längden.
 
Eftersom jag inte med ledning av inflyttningslängden kunde hitta henne i husförhörsboken, tänkte jag att det kan vara en idé att se om hon flyttat från Tölö. Och redan året efter hon kom dit, 1850, gav hon sig iväg. I utflyttningslängden B:4 1850, s. 26, anges det att hon avflyttade till Gborg (Göteborg). Någon närmare angivelse till vilken församling finns emellertid inte.
 
I detta fall, med denna bristande information, kan man ju tycka att det skulle vara som att leta efter en nål i en höstack. Men jag testade med att leta i Göteborgs Domkyrkoförsamling - och där fick jag napp! I Göteborgs Domkyrkoförsamling personalförteckning AIa:7 1847-1883 hittade jag henne på s. 104. Där framgår det att hon flyttade den 5 februari 1852. Jag tolkar utflyttningsorten till Örgryte. Men i inflyttningsboken för Örgryte kan jag inte hitta henne. Sista platsen där hon bodde som jag kan belägga är alltså Göteborgs Domkyrkoförsamling. Jag kan titta lite extra i morgon igen!
 
Hälsningar
Andreas