NULL Skriv ut sidan - SV: Hur känna igen resande i kyrkböckerna?

Anbytarforum

Titel: SV: Hur känna igen resande i kyrkböckerna?
Skrivet av: Lina Libell skrivet 2018-02-10, 14:52
Visserligen hittar jag inte heller någon Svante i Oppmana födelselängd, men jag förstår inte riktigt varför det får dig att anta att din anfader skulle vara av resandesläkt? Även resandebarnen döptes ju och noterades i födelselängderna. Jag tror snarare att det blivit något fel i avskriften av din anfaders födelseuppgifter någon gång mellan Svantes födelse i Sverige kring 1850 och sonens födelse i Norge 1884. Året kan ha blivit felskrivet, eller så är han inte är född i Oppmanna utan har bara vid något tillfälle kommit inflyttande därifrån.

Om jag fattar det rätt så är sonens dop den enda gången du hittat honom i norska kyrkböcker? Jag tror du måste försöka följa Svante steg för steg bakåt i tiden och inte försöka hoppa direkt till födelseboken. En möjlighet är det du skriver om att Svante skulle varit järnvägsarbetare vid Narvik. Pågick det något järnvägsbygge i närhet av Kabelvåg när sonen föddes 1884? Å andra sidan kan rallare vara svåra att följa eftersom de följde med arbetslaget långa sträckor innan de slog sig ned som bofasta.