NULL Skriv ut sidan - SV: Behöver hjälp!

Anbytarforum

Titel: SV: Behöver hjälp!
Skrivet av: Hugo Isgren skrivet 2018-02-02, 21:37
 Hej Christel,
Jag tror att Ingeman Olsson Isgren och hans bror Anders Olsson är födda i Östra Torp. Kyrkböckerna har ju brunnit upp i denna socken, och de står inte i Hemmesdynges födelseböcker vilket de borde göra om de räknas som födda i denna socken.

1737 års Katekislängd Östra Torp  Enligt den så  bor Ola Hemmingsjö på nr 5 Smyge läge.

Malmöhus län, Hemmesdynge C:2 födda (1729-1814) bild 250 sid 20
1737 den 2 februari föddes Boel Hansdotter på Stora Isie nr 8, och döptes den 6 februari med på dopet är Ryttaren Ola Hemmingsjö på Smyge Läge.

Malmöhus län, Hemmesdynge C:2 födda (1729-1814) bild 250 sid 20
Dödfött barn.
Den 19 Oktober 1737 dödfött barn Fadren Ryttaren Ola Hemmingsjö och Modren Karna?

Malmöhus län, Hemmesdynge C:2 födda (1729-1814) bild 260 sid 21
1738 den 18 september föddes Ola Hansson på nr 8 Stora  Isie och döptes den 21 september , med på dopet är Hustrun Karna Ola Hemmingsjö i Hemmesdynge.

1742 års Katekislängd Östra Torp  så det att Ola Hemmingsjö bor på nr 19 Östra Torp
1742 Malmöhus lans Mantalslängd för Östra Torp sid 119 : Smyge läge nr 6 Ryttaren Ola Person i tjänst
1744 års Jordebok Malmöhus län Landskontor del 2 Gllla:5  sid 5 så står: Ryttaren Ola Pärsson Smyge läge nr 6

Så jag har en liten fundering om inte Per Jacobsson och hans Hustru Hanna som bor den här tiden på Smyge läge är föräldrar till Ola Hemmingsjö

Stort tack till Paul Bergström nu har jag äntligen funnit föräldrarna till  Elna Andersdotter.  Hennes släktskap med systrarna  Mätta Andersdotter gift med Ryttaren Hans Benstedt  Vallby och Berreta Andersdotter gift med Per Mårtensson i Östra Torp hade jag redan klarat ut men gått bet på föräldrarna  i alla år. 
Mvh  Hugo