NULL Skriv ut sidan - Svante Peterson född 1850

Anbytarforum

Titel: Svante Peterson född 1850
Skrivet av: Vibeke Devold skrivet 2018-02-02, 15:54
Vänder mig hit i förhoppning om hjälp eller vägledning. Jag försöker leta reda på min mormors farfar. 1884 fick han ett oäkta barn i Kabelvåg, Norge, detta barn blev alltså senare pappa till min mormor.  Enligt upplysningarna som jag hittat i den norska kyrkoboken hette hans pappa Svante Peterson och var född år 1850 i Oppmanna församling, Kristianstads Län. Han uppges vara skräddare. Uppgifterna är såpass detaljerade att jag antar att de måste vara korrekta. Ändå har jag inte lyckats hitta någon Svante i kyrkboken för Oppmanna 1850. "Sven" hittar jag några stycken, och jag har tänkt att namnet Svante kan ha berott på ett missförstånd, men det känns långsökt. Jag har också letat under åren 1849 och 1851 men inte hittat något. Än så länge har jag tagit fasta på en pojke som heter Sven och som föddes som oäkta barn i juni 1850 av pigan Anna Persdotter i N....jag antar att N står för Norra, resten har jag inte lyckats uttyda. Men jag är inte alls säker på om det leder mig rätt. Jag har inte heller hittat någon Svante Peterson som stämmer med uppgifterna i vare sig svenska eller norska folkräkningar.

Bifogar aktuella sidor från kyrkböckerna i Vågan 1884 respektive Oppmanna 1850. I den senare återfinns alltså Sven, oäkta son av Anna Persdotter, som är den jag har valt att förhålla mig till tills vidare. Är tacksam för minsta halmstrå som kan leda mig vidare.

Vänlig hälsning,

Vibeke Devold