NULL Skriv ut sidan - SV: Elin Lundbom på Mellangatan 45

Anbytarforum

Titel: SV: Elin Lundbom på Mellangatan 45
Skrivet av: Per Starbäck skrivet 2018-02-01, 17:32
Tack Åke! Jag har tittat runt lite runomrking i garnisonsförsamlingens AIb:14. Det är rätt många barn som har båda föräldrarna okända. Var detta en vanlig "annan församling" att vända sig till för göteborgare som ville föda anonymt?

Jag förstår inte var denna flicka var tills hon flyttade till sin pappa när hon var 11 år. På ett barnhem eller hos fosterföräldrar, och var? Om den där Haga-adressen stämmer så tänkte jag att där bodde ett par fosterföräldrar eller liknande som var redo redan innan hon föddes, och att det kunde vara naturligt för dem att vara med vid dopet då.

Faktiskt hittar jag på den adressen i mtl som du visade både en hustru Maria Charlotta Ljungberg (gift med en skrädderiarbetare) och en hustru Anna Jonsson (gift med en sjöman). Elins pappa också var sjöman, så jag spekulerar genast vilt att det kan ha varit en vän till honom och att Elin fick bo där. Kan det vara så, och hon fortfarande varit skriven i garnisonsförsamlingen?

Elin finns med i Göteborgs Garnisonsförsamling (O) AIb:14 (1878-1897) Bild 62 / sid 59 (AID: v35033.b62.s59, NAD: SE/GLA/13183) (där det står att hon är född i Gustavi!). Den är alfabetiskt ordnad, så där framgår inte vilka hon bor med. (Hon är ju ensam där om Lundbom som hon heter efter pappa.) (Hon är även med i flyttlängden B:7 bild 113 när hon flyttar därifrån.)

(Jag har bett landsarkivet slå upp ifall det finns en bilaga till hennes födelsenotis.)

Britt-Marie, ja, jag tror att det är Elins mamma, och att hon inte spelar någon roll mer sen i Elins liv. (Hon bor några år hos sin pappa och sen emigrerar hon till USA.)