NULL Skriv ut sidan - SV: Frigell

Anbytarforum

Titel: SV: Frigell
Skrivet av: Lars-Åke Stenemo skrivet 2018-01-31, 03:07

Hej
För att underlätta tolkningen av allt material vill jag bifoga ett stamträd för Anders Frigell.


PS. Jag är lite osäker på tekniken, så jag ber om ursäkt om det uppstår problem. L-Å S

Frigell ursprung
 
Anders Frigell – i domboken 1702
 
När jag sammanställt all information har jag kommit fram till att den Anders som avses i ” And: Frigels samptl[iga] sterbhuus arfwingars till hans  Excell[ence] Kongl[iga] Rådet och Præsidenten högwälborna gref[we] Axel Stål=arhm gifen köpebref Dat[erat] d[en] 20 Julij 1701 på frelßehem[manet] Waßbro i Waßbro”  (Renoverade domboken Oppunda häradsrätt 1702 VT | Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Örebro län EXIe:1830 p. 42) måsta avse befallningsmannen på Dagöholm i Lerbo Anders Frigell (1613-1675). Avståndet mellan Vadsbro och Lerbo är ca 13 km och befallningsmannen kan därför ha skaffat egen egendom i Vadsbro. När denna skulle säljas 26 år efter hans död krävdes ett klargörande vem som faktiskt var säljare. Vad sägs om denna tolkning?
 
Anders Frigell (1657-1720) gift med Anna Catharina Sandberg är son till denne Anders Frigell (1613-1675). Alla uppgifter om hans syskon tyder på detta. Delar ni min tolkning?
 
 
Anders Frigell – Ursprung från Vidhem (Vedum)?
Anders Frigell (1613-1675) hade en hustru Vibecke Didriksdotter vars fader var borgmästare i Mariestad. Denna stad ligger i Kinne härad i vilket också Vedum socken (ett äldre namn är Vidhem). I socknen Tun finns komministern Erikus Laurenti Widhemius  (Niklas Kant 2015-11-22). En son till denna var Lars som blev kyrkoherde i Tun och som antog namnet Frigell (se N Kant). Kronobefallningsmannen Mauritz Frigell var som till Lars Frigell. Friel socken var annexförsamling till Tuns socken och det var väl troligen efter denna socken Lars Frigell tog sitt namn.
 
Men borde inte också Anders Frigell (1613-1675) vara en ättling (eller broder) till denne Erik Larsson Widhemius?