NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Darell, Harplinge

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Darell, Harplinge
Skrivet av: Gabriel Wallgren skrivet 2018-01-26, 17:21
Hej igen!

Som jag uppfattat det är Sibylla Roos (Rosch) dotter till Reinhold Roos (ca 1752-1829) och hans hustru Sibylla Lindqvist (ca 1746-1794).
I ett inlägg under resandesläkten Roos har Niclas Rosenbalck den 9 maj 2010 spekulerat i att Reinhold Roos hustru skulle kunna vara dotter till Ludvig (Olofsson) Lindqvist (alias Wimmercrantz). Det är alltså sannolikt att det är Sibylla Roos gamle morfar Ludvig Lindqvist som är fadder här.
Även om Ludvig Lindqvist tycks ha haft en fast punkt i Naverstad (där även Reinhold Roos troliga broder Carl Roos har en fast punkt) så reste även han i Halland.
Redan 1768 är regementsvalackaren Ludvig Lindqvist från Naverstad sn fadder åt permitterade soldaten Lars Rosengren och hans hustru Stina Jockimsdotters son Helge, f 1768 30/5 i Ljungby (Halland).

Reinhold Roos var fram till 1807 borgare i Halmstad för att därefter vara hästhandlare och borgare i Kungsbacka fram till 1809.

Efter att ha sökt igenom mina tillgängliga register och databaser hittar jag ingen annan Anders Darell i passande ålder än den Anders Darell jag nämnde i gårdagens inlägg.

Mvh
Gabriel