NULL Skriv ut sidan - SV: Burträsk

Anbytarforum

Titel: SV: Burträsk
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-01-26, 08:11
Jag har problem med en Olof Persson på Tavelsjö 6. Han blir bonde där 1702 och skall enligt detta kortfattade referat ur Umeå db vara son till en Per Olofsson i Gammelbyn: Dmb1703 Anders Anderssons hu Kerstins son Olof Persson ( tid gift Per Olofsson i Gammelbyn BU) nämns som Anders Anderssons styvson följer/kommer också till Tavelsjön.
Men jag kan inte hitta denne Per Olofsson i mtl. Troligast är att han är son till Olof Persson på Gammelbyn 8 (store Olof Persson) som har två söner med deras hustrur i mtl 1674-75. Men det finns också en lille Olof Persson på Gammelbyn 4 som har en son med sin hustru i mtl 1681. Det finns en tredje möjlighet, att Per är måg i byn, och mtl finns inte heller för alla år aktuell tid.
Jag ser då under Umeå landsförsamling att Frank Ärlebrant löst detta 2006. Olof Persson i Tavelsjö gjorde 1731 anspråk på Gammelbyn 4 som då ägdes av Johan Persson, obördig. Osäkert i alla fall om vem Anders Andersson var. Flurkmark verkar inte troligt. Anders Andersson i Flurkmark skattar för sig och själv med hustru (Karin?) och dotter (Karin sm g m efterträdaren Erich Simonsson?) 1698 medan Anders Anderssons (änka) Kerstin skattar för ett hemman i Tavelsjö.