NULL Skriv ut sidan - SV: Skärstad 1700-1719

Anbytarforum

Titel: SV: Skärstad 1700-1719
Skrivet av: Klas Wallén skrivet 2018-01-25, 23:24
Hej Fredrik!

Tack för länkarna men tyvärr har jag svårt att finna var någonstans på SVAR som jag kan finna handlingar från Göta Hovrätt - Advokatsfiskalen Jönköpings län. Är det jag som letar på fel ställe eller är det på ArkivDigital du funnit dessa uppgifter?

Kan även tillägga att jag är nästan helt säker på att min Lars Persson är son till tidigare brukaren av Ölmstad skattegård Peder Larsson och hans första fru Marit (avlider 1684). I mantalslängden 1695 står Per och hustrun (plus sonen Lars) för ett helt hemman. 1694 har en Ingrid Persdotter gift sig med en Bengt Jönsson, båda fån Ölmstad by, och detta tror jag är den dotter Ingrid som döps i skattegården 1672-04-30. Senare kommer Ölmstad skattegård att ha delats och först tar Bengt över medans Lars Persson 1698 är inhyses ( Ölmstad A I/1 sid 28 samt sid 48) med en änka (utan bruk tror jag det står före Lars i marginalen i mantalslängden samma år) och 1699 inhyses med sin fru. I den andra hfl för 1699 (A I/1 sid 67) står Lars Persson nu som brukare av ena halvan medans Bengt fortsätter bruka den andra. Det verkar ju då som att Lars Persson har varit kvar på skattegården tills han blivit så gammal att han har fått överta ena halvan av gården.


VH Klas