NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Jakob Norstedt skrivet 2018-01-21, 17:15
Hej Jakob,

Matchningen är exakt på Y12 nivån. Sannolikheten baserad på Y37.

Jag glömde påpeka att det sannolikt inte rör sig om samma ana - auDNA-kusinen IRS är nämligen en kvinna. Däremot tror jag att de kan vara mycket nära besläktade - den autosomala anan skulle t.o.m. kunna vara mor till Y-DNA matchningen. Detta baserar jag på att CGL, vilken är ICW med SEE, hade anor vilka levde i Ramsele vid samma tid som SEE:s ff ff ff fm levde i Junsele, ett par mil därifrån.

Men, här handlar det mest om sannolika storleksordningar....

Exakt matchning på Y12 kan lätt vara 3000-4000 år tillbaka i tiden, eller ännu mer. För att få lite perspektiv kan jag nämna att jag i veckan såg ett exempel på avvikelse 1 på Y111, dvs hela 111 markörer (nästan 10 ggr mer än Y12), som bevisligen enligt SNP-test (BigY) har gemensam ana för 1500 år sedan ungefär.

Så dra inga som helst slutsatser av Y12-matcher. Egentligen inte av STR-matcher över huvud taget även om fler markörer naturligtvis är att föredra.

Dessutom, de sannolikheter som TiP ger är mycket föråldrade, från en tid för många år sedan när det inte fanns annat än STR-markörer och man inte hade några referenser. Numera är det SNP-baserade tidsuppskattningar (tex BigY med efterföljande Yfull) som gäller.