NULL Skriv ut sidan - SV: Walkendorff

Anbytarforum

Titel: SV: Walkendorff
Skrivet av: Magnus Lindskog skrivet 2018-01-14, 15:02
”Det har för En liiten tid sedan Wälborne Hr Capitain Arendt von der Ousten i Malmö skriftelig föredragit Högwyrdige Hr Biscopen, det i Herranom anfångade wärk Med En Christelig Copulations Actz förretagande emellan min Sohn Henning Christopher Valchendorph och hans kiere dotter Welb:be Catharina von der Ousten, och begiärt uthj ödmiukheet, at samma Copulation igenom Ehrewyrdige Hr Hans Henrich Torslow wäl förordnat Präst och Siälle söriare, för bemelte Hr Capitain von der Oustens Compagnie och bemälte wåre Barns Siälle Sörgare, samma Christelige wärk nu näst kommande Måndag måtte tillåttas i Jesu Namn förretaga, hwar på man icke någet Swåhr från Högwyrdiga Hr Biskopen til denna tiiden bekommit, och man hwarie handa Nödwandigheeter til samma tiid har bekostad, så och inviterad åtskilliga gynnare til et Christeligt öfwerwarande til samma bröllups Act här på Ellinge gård;
 för den skul tienstödmiukelig anhållan om at skrifteligt Swahr, at bemälte Hr Hans Hindrich Torslow det samma Christelige wärk må uthrätta, hwar om Jag stadig drager formodan så som Högwördige Hr Biscopen wäl är bekant den OEnigheet som mig och höglärda Magister Golen emillan kommen är, som afskär det förtrogenheet til honom; Jag är Oforanderlig med skuldig respect.
 
 Ellinge d: 31[!] Septbr A:o 1703
 
 Högwyrdige Hr Biscopens
 Thiänstwilligste thiäna:
Hans Walchendorf
 
Källa: Domkapitlet i Lund (K, L, M) FIIf:17 (1703-1703) Bild 2830 ff (AID: v234775.b2830, NAD: SE/LLA/13550)