NULL Skriv ut sidan - SV: Backetorp, Myckelsätter, Ingsätters rote

Anbytarforum

Titel: SV: Backetorp, Myckelsätter, Ingsätters rote
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2018-01-10, 21:00
Drängen Carl Svensson Nyman är inflyttad till Misterhult och gården Ekerum 28/1853 (Misterhult AI.6b sid116), utflyttad från Tryserum sn. Misterhult BI:1 sid 19.

 I Tryserum är han dräng i Löfdalen Tryserum AI:12 sid 38. Här nämns att han är infyttad från Ed (Västra Ed sn) 1852. Här är han dräng i Källsveden på Forsby ägor Västra Ed AI:24 sid 72. Här nämns att han är inflyttad från Olofsrum 1851. Olofsrum finns i samma socken och där finns han som inflyttad från Tryserum 1850 Västra Ed AI:22 sid 104.

 Drängen Carl Fredrik Nyman flyttar från Olstorp i Tryserums sn till Västra Eds sn 24/10 1850 Tryserum BI:1 sid 9.
 Drängen Carl Fredrik Svensson Nyman återfinns i Olstorp 1849-1850 Tryserum AI:10 sid 138.

 Det sista stället vi hittar Carl Fredrik på den här tillbakaresan är bilden nedan: Det enda jag kan tänka mig är att föräldralösa grabben Carl Fredrik Larsson 16 år gammal  sticker söderut utan att prata med prästen, därav namnbytet kanske. Prästen saknar honom i Östra Husby och förklarar honom död året efter.

 Vad gäller hustrun, Anna Lena Carlsdotter, så kan jag inte finna var hon är född i Misterhult socken 1832.

/Mats

Ps Hörru Kent Larsson Svensson Nyman! Det här var en av de längsta resor jag skådat! Ds