NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp Floda (W)

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp Floda (W)
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2018-01-08, 15:14
Hej
nu skulle jag behöva lite hjälp med att räta ut några frågetecken igen. Det avser Kerstin Olsdotter död 1806 27 februari finns att hitta i Floda (W), Död, F: 1801-1810, 2 söndagen i fastan 1806.
Jag bifogar vad jag lyckats läsa:

Lars Perssons hustru, ärliga och Gudfruktiga Kerstin Olsdotter ifrån Syrholn, född i Björbo 1737, fadern Olof Ersson, modern Karin Larsdotter, Renate, Educate. Sedan hon hemma hos sina föräldrar tillbragt sina barn och ungdomsår ingick hon 1769 efter försynens skickelse ett kristerligt äkta förbund med sin efterlevande Lars Persson i Syrholn, med vilken hon i sämja och kärlek sammanlevat 44 år. Blivit av Gud välsignad med 3 barn av vilka blott en efterlever och ? ? ?moders minne. I sin levnad har hon varit kristerlig och stilla, älskat Gud och hans ord ? ? ? ? ? varit stilla, arbetsam och omtänksam i sitt?  ?? emot de fattiga ? och ? emot. Hela 7 år har hon varit plågad utav en svår gikt som förorsakat henne mycket värk och vedermöda vilket kors hon likväl med kristerligt tålamod och hopp att ? herren som likt henne en börda ??????  Hennes hopp blev och uppfyllt då hon sistledna torsdags afton stilla och saligen avsomnade, sedan hon i världen levat 69 år.

Som alltid, väldigt tacksam för hjälp
Hälsningar
Per H