NULL Skriv ut sidan - SV: Borin

Anbytarforum

Titel: SV: Borin
Skrivet av: Mikael Lindström skrivet 2018-01-06, 14:56

Hej igen,

Tack för spännande uppgifter om Erik Holm. Du för kunskapen ett enormt steg framåt i en fråga som tror har gäckat många.

Jag har efter ditt tips mycket riktigt hittat skomakare Eric Holm med icke namngiven hustru i mantalslängderna för 1747 och 1749, liksom hans inlaga till Näs häradsrätt (som är svårläst och jag inte förstår mycket av, tyvärr). Den senare hade jag aldrig aldrig hittat till på egen hand!

Det är ju trist att kyrkböckerna i Ölmerud och Botilsäter är så ofullständiga, där försvinner antagligen vigsel- och dopnoteringarna för familjen Holm-Borin. Dottern heter f ö Lisa Maria Holm (inte Anna Maria), gift 1762 med inspektor Sven Andersson Rudberg (enligt By-Säffle AI:7 s 140) och död 20 februari 1826 (Grava CI:5 s 495). Hon är min frus ana – liksom höjdhopparen Stefan Holms, om vars släktband till Uggla och tillbaka till Olof Skötkonung SVT haft ett program 2016 (Vem tror du att du är).

Din förmodan att Lisa Greta Borin gifte sig med Erik Holm senast 1744 och att Erik i något läge bott i Suntatorp är förenlig med noteringen att Lisa Greta med benämningen jungfru var vittne vid ett dop i Sventorp i november 1743 (Sventorp C:2 s 79), men sedan inte återkommer mer i kyrkboken där. En jungfru Elisabet Borin var dopvittne 1738 Sventorp (Sventorp C:2 s 63) och 1739 var jungfru Maria Elisabet Borin dopvittne (s 69). Trots namnvariationerna bör det vara Lisa Greta som avses.

Den jag inte alls hittar något om är Erik Holm, vore tacksam få del av din forskning om honom – var föddes han, föräldrar, osv ? - och om hans koppling till Björnberg-släkten, som väl förklarar hur han kom in i bilden.

Kanske också en rad om Lisa Gretas far kapten Bengt Borin. Han nämns i Lewenhaupts verk om Karl XIIs officerare, anges ha varit lärkonstapel i artilleriet 1703, furir 1706, sergeant i Skaraborgs regemente 1709, fältväbel 1711, fänrik i Hallands regemente 1712, löjtnant 1716 och kapten 1718. Avsked 1720. Vigsel 1717 med Brita Elisabet Uggla (Kyrkfalla C:1 s 318).

Det är inte osannolikt att Bengt kom från Borås och alla Borin som fanns där, kanske med föräldrarna kronobefallningsmannen Sven Borin och hans hustru Margareta Gerling. I så fall hade han nog en broder Anders Borin som föddes i Borås och blev kaptenlöjtnant i Jämtland och stamfar för stora Borinsläkten där. Bengts förnamn antyder en släktskap via modern med den ryttare Bengt Jerling som nämns i http://forum.genealogi.se/index.php?topic=71502.0 och Västgöta reg:s generalmönsterrulla 1717, Barne kompani nämner nr 31 Jacob Järling för bl a Bengt Järling i Humlekärr (i Fors socken).

Som sagt – mer om Erik Holm vore fint!

Vänliga hälsningar

Mikael