NULL Skriv ut sidan - SV: Söker föräldrarna till Maria Andersdotter (Ikoinen) född 1810 i Borrsjön

Anbytarforum

Titel: SV: Söker föräldrarna till Maria Andersdotter (Ikoinen) född 1810 i Borrsjön
Skrivet av: Kenneth Bergman skrivet 2018-01-05, 16:33
Kenneth! Jag har verligen undrat över denna Ellika Larsdotter f. 1712.

"Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1726-1740"
Gunnar Almqvist
--
Olof Larsson i Fagerstad och Isak Larsson i Kymmen förnekar att de gett sin
svåger Henrik Olofsson lov att bygga på Kymmens ägor.
Han har ändå börjat bygga och kört fram timmer till flera hus. Olof Larsson och
Isaks mor Ellika Kristoffersdotter på sonens vägnar lovar att ersätta Henrik
för hans arbete, men flera åbor får ej slå sig ner i Kymmen.
1727 vt 35
--
Jag undrar jag om det inte ska vara Olof Henriksson Suhoinen? Han är ju gift med Ellika
Larsdotter f. 1712. Om hon är syster till Isak Larsson Kailainen. (Mor Ellika Kristioffersdotter Kukkoinen och far Lars Isaksson Kailainen)
Problemet är att hon uppges vara född i Långenäs! Gräsmark (S) AI:3 (1780-1786) Bild 118 / sid 112

Lite sorgligt med detta par (hennes nya make Henrik Olofsson Kauttoinen f. 1722-01-14 i Ragvaldstjärn)  som dör i Rödsot år 1783 likväl som även deras son Henrik Olofsson och hustrun Britta. Även sonens dotter dör. Det står när alla överlevande barn skickas till Ragvaldstjärn: "alla plågade af ... så kroppen fått varken vila eller styrka"
Gräsmark (S) AI:3 (1780-1786) Bild 66 / sid 60
--

Jag vet dock att Annika Larsdotter som först var gift med Isak Isaksson Kailainen och sedan med Johan Olofsson Hotakka (Håtack) var från Långenäs. Syster till Lars Larsson Kukkoinen. Men hans far var väl Lars Pålsson Kukkoinen, död 1698-05-29 "gammal man" 78 år
Mantal i Långenäs 1690: Pål Kristoffersson och Lars Pålsson
Mantal år 1700: Pål Kristoffersson ,Mats Kristoffersson och Nils Eriksson Långenäs
Om nu Ellika är född 1712 i Långenäs kan jag inte se vem som är hennes far..

Lars Pålsson Kukkoinens son Lars Larsson omk 1660 gift med Annika Halvardsdotter  hade en son Pål som föddes 1712-03-05, sen får dom sonen Henrik 1714-08-03. Då kanske hon är född 1713?