NULL Skriv ut sidan - SV: Silfverlåås

Anbytarforum

Titel: SV: Silfverlåås
Skrivet av: Christian Juliusson skrivet 2018-01-05, 10:31
 En av mina anmödrar, Maria Andersdotter, dog den 4 december 1809 i Krakstad, Hogstad socken, Östergötland. Av dödboken framgår att hon var född år 1757.


Hon kan förstås vara född i vilken socken som helst, men OM hon var född i Hogstad (hon bor i alla fall i Krakstad när hon gifter sig år 1785) så finns det egentligen bara en "kandidat":


Den 30 september 1757 föddes den oäkta dottern Maria ”på Mjärdevi”. Moderns namn var Maria. Detta var den enda Maria som föddes i Hogstad det året…


På Mjärdevi bor kvartermästaren ANDERS Silfverlåås, som enligt mantalslängderna mycket riktigt hade en piga vid namn Maria. Frågan är därför om han kan ha varit far till den oäkta flickan, som ju senare kallas Maria ANDERSDOTTER?


Det som möjligen gör detta ännu något mer intressant/sannolikt är det faktum att Maria Andersdotter, enligt hennes bouppteckning av den 15 januari 1810, kom att äga såväl böcker som guldringar och silverskedar. Kanske inte så vanligt bland utomäktenskapliga döttrar till pigor?


Trots idogt sökande i "vanliga källor", inklusive domböcker, har hittills inga ytterligare ledtrådar framkommit. Mitt hopp står därför till den moderna tekniken:


Finns det någon av er Silfverlåås-ättlingar som har DNA-testat sig, och som råkar ha mig bland träffarna?


Med nyfikna hälsningar,


Christian Juliusson
P.S  Jag vore givetvis även varmt tacksam för alla ytterligare uppgifter kring denne Anders Silfverlåås och hans familj. Hade han andra kända oäkta barn, t ex? D.S