NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-01
Skrivet av: Mattias Engdahl skrivet 2005-09-24, 18:14
Leif,
 
Jag letar efter samma Bruhnar -  biskop Rodhe var min farmors morfar och jag har undersökt hans förfäder i nästan 7 år nu!  Släkten Bruhn är dock det dunklaste jag kommit i kontakt med såhär långt men lite har jag att tillägga, dock endast från två källor:  Sjöström:  Västergötlands Nation i Lund 1669-1906; Skarstedt:  Göterborgs Stifts Herdaminne
 
Släkten kan spåras i dessa verk från:
 
Lars Svensson Bruhn, d. 1712, vallmästareen vid fotifikationen o h h Brita Larsdotter.  Dessa var föräldrar till:
 
Lars Bruhn (se också Skarstedt, Göteborgs Stifts Herdaminne) f 14 Jan 1705, d 16 Juni 1768, KH i Hishult gift med Anna Maria Kollinius.  Dessa var föräldrar till:
 
Jacob Bruhn, f 1736 d 1762, prästvigd men utan tjänst.  Hans gifte är inte känt.  Han var far till:
 
Daniel Bruhn, f 1766, handlande i Göteborg, d 1818, g m Ulrika Brag (som underligt nog inte verkar passa in i familjen Brag) f 1776, d 1853.
 
Citat:  ...blef fader till Carl Gustaf (f. 1801; godsegare å Vallda i Halland; d. 1865), gift... 2) med ... Eva Severina Brag (f. 1817; d. i Lund 1885)... i senare giftet blef C. G. Bruhn svärfader till biskopen E. H. Rodhe.  Sjöström, p. 179.
 
Om Rodhes mor står det i Lunds Stifts Herdaminne att hon var en medlem av den exklusiva eliten i Göteborg, så jag antar att kärringa' va rik  
 
Angående Bragarna så finns de utredda i Svensk Släktkalender och genom dem kommer du till en del väldokumenterade prästsläkter.  Låt mig få veta om du vill ha vidare information - jag kan skicka dig en hel del!
 
 
Mvh,
 
 
Mattias Engdahl
Sydney