NULL Skriv ut sidan - Smeden Matts Wattz i Tjärnäs

Anbytarforum

Titel: Smeden Matts Wattz i Tjärnäs
Skrivet av: Anna-Carin Leijon skrivet 2018-01-03, 20:26

Hej!
God fortsättning på 2018!
Jag söker uppgifter om smeden Matts (Mattias) Wattz som fanns i Tjärnäs  i hfl AI:1 s 93 med hustru Margreta Danielsdotter och barnen Daniel och Lena. AI:2 s 225 där även sonen Hans (f 1709) finns. Lena kallas kanske Helena där såvida det inte har kommit en dotter till. I AI:3 s 96 så heter hustrun Anna. Där finns barnen Helena (som ankommit (alt. kommit tillbaka)till församlingen 1727), Carin, Johan, Anna och Hans.
Första hustrun dog 1722 och Matts och Anna Jahnsdotter gifte sig i okt 1722. Hon var änka från Fagersta. Sonen Johan föds 1724. Jag tror att även dottern Anna är Matts och Annas gemensamma men de övrigas mor är Margreta. Carin kan möjligtvis vara Cherstin som föddes 1715.
Dottern Margreta (min ana), född 1711-11-30 i Tjärnäs, blir gift 1739 med masmästare Hans Persson i Tjärnäs.


Det skulle vara roligt och intressant om någon kunde berätta mer om Matts Wattz och Margreta Danielsdotter. Var kommer de ifrån? Deras föräldrar? Matts heter tydligen även Hansson!? Jag har precis läst (igen) I. Dandanells bok om Bergsmansliv i Hofors-Torsåker före 1750. Han skriver att Matts mor Susanna skulle finnas med i hfl ovan men henne har jag inte hittat. I våras köpte jag usb-FFS Smed9 men den har tyvärr lagt av innan jag hade funnit familjen så jag kan inte kolla den vägen.


Förhoppningsfulla hälsningar


Anna-Carin