NULL Skriv ut sidan - SV: Nils Hanssons hustru Annika i Ekornetorp

Anbytarforum

Titel: SV: Nils Hanssons hustru Annika i Ekornetorp
Skrivet av: Nichlas Malmdahl skrivet 2018-01-02, 08:45
Tack snälla för all information. Jag funderar på om Sara Håkansdotter även var mor till den Kerstin Danielsdotter som gifte sig 1730 med Måns Hansson (som väl var bror till Nils Hansson i Ekornetorp), först bosatta i Pinnaremåla och sedan (fram till 1740-talets början) i Herrstorpet, Vena socken. Vidare öden okända. År 1743 gifte sig dock en soldat Nils Löngren med en Kerstin Persdotter i Herrstorpet och jag antar att den Stina Nilsdotter som föddes i Järnudda torp året därpå är en dotter till dem. En 13-årig Stina Nilsdotter omnämns i husförhörslängden i Vimmerby hos sina morföräldrar Per Månsson och Sara Håkansdotter i Gissemåla 1758. Om Stina Nilsdotter från Järnudda är identisk med Stina Nilsdotter i Gissemåla, så var Stinas mor Kerstin dotter till Sara Håkansdotter i Gissemåla. Frågan är om Nils Löngrens maka i så fall är identisk med Måns Hanssons hustru Kerstin Danielsdotter i Herrstorpet (i så fall har efternamnet blivit fel i vigselboken) eller om Per Månsson och Sara Håkansdotter fick en dotter Kerstin tillsammans.


Så är jag nyfiken på hur Hans Nilsson med familj hamnade i Ekornetorp i början av 1700-talet. Var Hans släkt med Nils Larsson Falk som bodde där tidigare?


Mvh
Nichlas