NULL Skriv ut sidan - SV: Rotemästare inom kavalleriet

Anbytarforum

Titel: SV: Rotemästare inom kavalleriet
Skrivet av: Christer Edenfjord skrivet 2018-01-01, 22:59
 Återkommer till rotemästarefrågan eftersom jag åter stött på detta på sistone.

Håller sedan en tid tillbaka på med att kartlägga ryttarna i Villands Vånga (Skåne) från 1690 och framåt, med deras familjer och släktband inom socknen och närliggande socknar.


 Min ursprungliga frågeställning var ju angående att min  anfader Ola Sandberg i Villands Vånga 1815 benämns ”Carabinieren och Rotemästaren” i bouppteckningen efter sin hustru och lite senare i sin dödsnotis ”Rotemästare wid Carabineer Regementet”.


 1727 antas Zacharias Ljungman från Västergötland som ryttare för rusthåll 112 i Östra Göinge Compagnie vid 29 års ålder.  När han får sitt första barn i socknen (han var gift sedan tidigare) så skrivs han ”rotemästare och ryttare”. Och så skrivs han (oftast bara som rotemästare) i dopnotiser som fader eller vittne hela sin karriär tills han får avsked vid GM 1754.


 Det underliga är bara att detta finns inte omnämnt i någon militär rulla under denna tid??


 I senare tider består Corporalskapet av 4 rotar och rotemästaren ansvarade alltså runt 8-10 ryttare inför Corporalen. Detta passar ju hyfsat in med Vånga och deras 11 rusthåll och i någorlunda nutid skulle det alltså motsvara en vicekorpral, men jag vet inte säkert hur förhållandet är vid denna tid.