NULL Skriv ut sidan - Hur hittar jag en far som är försvunnen

Anbytarforum

Titel: Hur hittar jag en far som är försvunnen
Skrivet av: Ann Björling skrivet 2017-12-29, 17:26
Har ett litet dilemma. Forskar i min sambos släkt, och har genast stött på patrull. Sambons mamma har alltid sagt att hon inte vetat vem hennes pappa är, och att hennes mamma (sambons mormor) alltid tigit som muren. Har börjat kolla lite smått, och upptäckt en hel del "konstigheter". Det är rörigt, inte minst på grund av att det handlar om början av 1900-talet i Stockholms stad och alla de olika församlingarna där. Finns ont om kyrkoböcker i många av förs. och man är hänvisad framför allt till rotemansarkivet i första hand (vilket gör det lite svårare att följa personer än om man hade husförhörslängder).


Nu till mitt dilemma: När jag hittat min sambos mamma i födelseböckerna, har hon förekommit i flera olika. Dels i Stockholms allmänna barnbördshus, dels i två olika födelseböcker i Kungsholms (Kungsholmens?) församling. I den ena står det att fader är okänd, MEN i den andra finns det en fader angiven, John Herman Sundström, kontorist från Matteus församling. Det står att barnet är fött u.ä. alltså inte o.ä. Under kolumnen för särskilda attester, inkomna och avsända, står följande:


"Att. t. Barn 28 X 27. Att ang. faderskap fr. barn. Frida Kåkenberg 24/11 -27 Regst. ink. 14/11 -27. Att.t. p.å. i Matteus 1/12 -27"


Det som gör mig konfunderad är att namnet i kolumnen inte överensstämmer med mammans namn, som är Iris Emma Matilda Andersson, barnet är döpt till Iris Elsie.


Jag har provat att söka efter denna förmodade fader i rotemansarkivet, har också gått igenom lysningsböcker och död-och begravningsböcker i både Matteus och Kungsholms församlingar för att utesluta att fadern har dött under graviditeten. Kammat noll där.


Bifogar bilder från födelseboken, och ser om någon annan kan få ut något annat av detta.
Kungsholm CI:47 (1927-1928) Bild 470/sid 43