NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp Floda (W)

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp Floda (W)
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2017-12-28, 18:44
Hej
och god fortsättning på julen.
Har suttit lite grann med min forskning och återigen kört fast och skulle behöva lite hjälp. Jag har läst och tolkat så gott jag kunnat men det blev inte mycket till sammanhang. Det avser Olof Olsson och man hittar honom i Floda (W) i F: för året 1801-1810. Han hittas 3 söndagen i fastan 1806.
Jag bifogar vad jag lyckats läsa:

På denna dagens morgonstund hava vi till ? ? i jorden ? följande våra ? och få till deras åminnelse om deras levnads? följande anföra.

Socknemannen i livstiden, artige och beskedlige Olof Olsson i Hagen. Föddes därstädes år 1765 av ärliga och kristeliga föräldrar, fadern Olof Larsson, modern Brita Ersdotter, genom vilkas ? försorg han ? efter sitt inträde i världen genom det heliga dopet blev ? till medlem ?? ? församling på jorden. Under loppet utav sina barnaår blev han sedan?  sorgfälligen undervist i de för honom nådiga stycken ? till dygd och ? ? ?. Sedan han tillbragt sin ungdomstid ? hemma hos från föräldran och i ? ? ? ? ? ? med gott lovord. Ingick han efter försynens ? ? år 1794 ett kristerligt äkta förbund med sin i stor sorg efterlämnade hustrun Kerstin Danielsdotter från Hagen, med vilken han uti kärlek och enighet sammanlevat något över 14 år och därunder av Gud blivit välsignad med 5 barn, 1 son och 4 döttrar, av vilka 1 son och 1 dotter redan före sin fader slutat sin ?, de övriga efterlever uti en så späd ålder att de inte förstå att begråta sin förlust. Vad? i övrigt hans levnad ibland ? ? ? ? ? ?och den varit ? och beskedlig? ? honom ? fruktat sin Gud? ? ? ? uti Herrans hus med vördnad brukat de dyra ? ? ? ? var han redlig stilla och fridsam och i sitt hus om om ? ?  varit flitig och trevlig uti ? arbete. Aldrig hördes han ? och nedslagen klaga över de olägenheter och besvär som han ofta måste vidkännas utan han följde därvid den ? ? ?  dagen var glad men ? ? ? ? ? ? ? Sedan han sistledna böndag bevistat Gudstjänsten kunde han sig? vid sin hemkomst illa ? och ansattes ? ? ? det med en sådan häftighet att han ej uthärdade längre än tills förledna torsdags middag då han stilla ? ? ? ? saligen avsomnade sedan han i världen levat 41 år och 8 månader ? ? ? Gud ? och styrka och ett bedrövat och värnlöst tillstånd efterlämnade maka och barn ? ? ? ? ?

Är tacksam för att få dessa frågetecken uträtade.

Hälsningar
Per H