NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Sjömannen Anders Petter Mattsson

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Sjömannen Anders Petter Mattsson
Skrivet av: Pia Johnsson Söderström skrivet 2017-12-25, 21:00
Tack för ditt svar Monika.

Mitt fel, får ta att det var sent när jag skrev ihop det och tänkte inte riktigt helt vilka orter jag skrev. Sant, jag vet att han inte födds i Vätö utan i Fasterna. Dock är han liksom sina syskon bosatt på Vätö då han reser till USA runt 1888 tillsammans med sina syskon Anna Ulrika och Johan Erik. Anna Ulrika kommer tillbaka några år senare för att ta med sig yngsta syster Augusta över i några år. I familjen har det dock aldrig pratats om att Anders Petter kom tillbaka, man har heller aldrig vetat när han dog riktigt. Eller i alla fall så säger farmor att hennes farmor som är Augusta aldrig nämnt hennes bror Anders Petter.

Jag lyckades med hjälp i en annan grupp få information att Anders Petter eventuellt rest till Boston 1902. Men hittar inga som helst spår när jag försöker leta på ancestry alls. Vilket får oss att misstänka att han kan ha dött ute till havs eller att han velat försvinna helt. Han är när han återvänder till Sverige runt sekelskiftet en Amerikansk medborgare enligt naturalizerings kort jag sett för honom.

Och tack så mycket Roy Karlsson för länken, ska tittat vidare.

/Pia