NULL Skriv ut sidan - SV: Kråka

Anbytarforum

Titel: SV: Kråka
Skrivet av: Rolf Hilmersson skrivet 2017-12-25, 20:07
Tack, Markus.
Jag har forskat lite på senare tid om min släkt och gården Stockholmsbråten som Drottning Christina i ett brev daterat 7 Juli 1649 förlänat fänriken Joen Bengtsson efter "långlige och trogne tjänster".
Sven Kråka visste jag inte om förrän jag tittade i Holmestads kyrkas specialräkenskaper år 1679 där Sven och hans broder var upptecknade K1:1( AID: v79761.b12.s13,NAD:SE/GLA/13215).
Sedan fanns han med i Kinne Härads dombok Ala3 (1662-1687) Bild 124/sid 22 (Arkiv Digital). Där finns han 24 November 1676 som "Wälb. Lansting Sekreterare ifrån Skåne" samt kopplingen till hans Far och Mor.
Mera finns i EVIIAAAA:54(1677-1677) Bild 860, och bild 1000. den 14 Mars och 20 Juni.
Den 6 November samma år var hans broder Håkan Kråka vid tinget som ombud för Sven.
Av intresse kan vara Att en Nils Kagg är namngiven i dessa protokoll?
För några veckor sedan fann jag ett protokoll från 1665 där densamme Sven Kråka är titulerad  som "Tullförvaltare i Mallmöö" EVIIAAAA:30 (1665-1665)Bild 710.
Vi har även ett trasigt brev från en "Kung Carl", som saknar datering och underskrift där det går att läsa om Ingeborg Arwidsdotter och hennes make Fendricken Jon Kråka, samt dennes fader (Sven Kråkas farfar) vilken varit i tjänst hos Konung Carl IX och "haver stubbrättigheter upptaget".
Jag Bifogar kopia på detta brevet samt Drottning Christinas Brev.
Jag härstammar från Sven Kråkas syster Ella (Elsa?) Jonsdotter och försöker få veta mera om deras historia bakåt i tiden och vem som var den förste som bodde på Stockholmsbråten.
Det finn nog mera att finna i Kinne Härads Domböcker från det tidiga 1600-talet om detta.
Jag har svårt att läsa den gamla texten så jag är tacksam för lite läshjälp om någon hittar mera.

God fortsättning på jul- och nyårshelgen från Holmestad, Götene.