NULL Skriv ut sidan - Ullared

Anbytarforum

Titel: Ullared
Skrivet av: Jakob Johansson skrivet 2015-10-04, 01:52
Hej Margareta,
 
Är ett drygt halvår sen, men jag känner till en del om Lars och hans hustru Kristina, som hon hette, så jag tänkte att jag postar i alla fall. Både Lars och Kristina avled i en stuga i Flähult.
 
Men först och främst är Lars född i Hulta, Källsjö, strax innan familjen året efter flyttar till Flähult där hans far övertar gården efter sin far. Denna gård uppgår 1874 i 1:2 och 1:3 efter att Lars far Sven fått ekonomiska bekymmer. Hur som helst, efter att Lars gift sig med Kristina och under tiden de bor i torpet Bergslyckan i Övre Hjärtared bygger han en stuga på Flähult 1:3, som vid tiden ägs av hans kusiner. De hinner dock bara bo där i ett par år innan han avlider och hans änka Kristina bor själv kvar där i tolv år därefter, varför stugan kallas just Kristinas stuga, eller Krestinas (stuga) som det sades. Kyrkböckerna är inte helt tillförlitliga här då de inte visar att Lars faktiskt också bott och dött i Flähult, men jag litar mer på min mormor med flera som växte upp cirka 50 meter bort. Det finns fortfarande några personer som minns henne väl.
 
Idag finns bara grunden kvar till Kristinas stuga, och den låg ungefär (± 10 meter) här:
 
http://dela.hitta.se/k/57.154096693818914,12.673445641994476,19z
 
Har du ytterligare intresse av dem får du gärna höra av dig!
 
Jakob