NULL Skriv ut sidan - SV: Zimmerdahl

Anbytarforum

Titel: SV: Zimmerdahl
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2017-12-23, 22:41
Hej Markus
Det här var en glad överraskning och en fin julklapp! Tack för detta! Zimmerdahl i Höganäs hade f. ö . släkt på Österlen och det finns ett "rykte" om att namnet tagits med Simrishamn som förlaga. Hela denna historia är en enda stor tragedi, där nästan en hel familj utplånas inom några år. Man vill inte tänka på hur det varit för lilla Jensine och hennes far. Jag ska föra in de uppgifter du bidragit med i mitt släktträd, som jag har på Geni.
Det hade varit fantastiskt om du kunde få fram något om hur det gick för fadern Axel H, följde han med till USA? Flickan är ju bara 16 år när hon utvandrar. Jag har ju kartlagt - med hjälp från generösa släktforskare - hela Axels släkt via hans halvsyster Ida Grönlund/Malmström, och jag har kontakt med Idas ättlingar i USA. Så de hade nog blivit väldigt glada om det fanns ättlingar efter Jensine i USA. Den äldsta nu levande är ett sonson till Ida, han är över 90 år gammal, f 1926. Ida är född i Ängelholm och hennes far är troligen en sonson till Sven Grönlund, anfader till Grönlundsläktens yngsta gren som bodde i Rebbelberga. Min gren, den äldsta levde i Höganäs och stammar från Svens äldste bror Johannes. Det finns en gren till efter en syster, nr 2 i syskonskaran på totalt 5 barn. Många Grönlundsbarn emigrerade till USA och Australien och det är en stor släkt på båda hållen.