NULL Skriv ut sidan - SV: Zimmerdahl

Anbytarforum

Titel: SV: Zimmerdahl
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2017-12-23, 19:46
Hej Anna!
 
Detta var mycket intressanta uppgifter! Sedan några år tillbaka utreder jag alla ättlingar till Zimmerdahl / Cimmerdahl, men just Axel Hanssons två barn har jag gått bet på att följa framåt i tiden. Efter ditt inlägg lyckades jag dock få fram att de båda inflyttar från Helsingborgs landsförsamling 1900 27/7 till morföräldrarna i Tjörröd, där sonen avlider 1901 22/12 medan dottern utvandrar till USA 1910 29/4 (Väsby AIIa:2, s. 602).  Tydligen återvänder hon tillfälligt, för enligt New York Passenger Arrival Lists (Ellis Island) 1892-1924 utvandrar hon från Helsingborg 1916 1/11 via Köpenhamn till New York med skeppet ”Oscar II”.
 
Detta uppmärksammade mig på något jag fick höra av en Zimmerdahl-ättling för några år sedan, och det kan ju inte röra sig om någon annan än den utvandrade dottern Valerie Fransisca Jensine Hansson – Lilly och Erik är alltså hennes kusin Lilly Zimmerdahl (1907-1985) med make Erik Holst (1906-1992) i Höganäs:
 
”Sedan fanns det en dam som hade emigrerat till Amerika, hennes namn var Jensin – jag skriver som det låter, och om hon var född Zimmerdahl eller gift Zimmerdahl har jag ingen aning. Hon skickade alltid paket med kläder till Lilly och Erik Holst under alla år som hon levde. Lilly sa alltid att Jensin trodde att Sverige var lika fattigt och eländigt som när hon emigrerade. Därav alla paket med kläder och andra grejer.”