NULL Skriv ut sidan - SV: Burseryd

Anbytarforum

Titel: SV: Burseryd
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2017-12-23, 17:26
Fredrik!


Jag har en Anna Carlsdotter döpt 16 dec 1693 (Burseryd C:1 sid 83) som ett möjligt ytterligare barn i familjen.
Ett dopvittne är "Bruns H. i Krufvebo". Det finns m a o en koppling till Norra Kruvebo, vilket jag tagit som indikation på att det kan vara ovannämnda Anna Carlsdotter som återfinns så småningom i N Kruvebo som piga. Pigan blir gift med den från Lalabo hemvändande sonen på gården Jon Larsson 19 juli 1724 (Villstad C:2 sid 102). Vid första barnet Annas födelse 25 dec 1724 (Villstad C:2 sid 104) återfinns en "Hust Britta Carlsdotter" som vittne. Kan möjligen vara ditt barn nr 1 i familjen i Långhult Skattagård.


Har du på din gren Anna Carlsdotter och Jon Larsson från N Kruvebo som dopvittnen någon gång? Det skulle ju kunna styrka min något bräckliga hypotes att "min" Anna Carlsdotter verkligen kommer från Långhult Skattagård.

PS: Jag noterade så småningom att du anger som källa angående dottern Ingeborg Villstad AI:1 sid 205, vilket ju är hfl för just N Kruvebo. Hur har du slutit dig till att den "Ingeborg" som finns där boende hos Jon [Larsson] är Ingeborg från Skattagårds-familjen?