NULL Skriv ut sidan - Läshjälp - född i Örja 1757

Anbytarforum

Titel: Läshjälp - född i Örja 1757
Skrivet av: Göran Westerberg skrivet 2017-12-19, 18:06
Läshjälp ?

Min farmors farfars far hette Lars Pehrsson MacDonald (namnet MacDonald fick han troligen av Kompanichefen T. von Braun när han tjänstgjorde som husar vid Skånska Husarregementet i Landkrona 1826-1838; detta är en annan historia). Lars far hette Pehr Ö(h)rgren och var smed i Billeberga åtminstone från 1802. Denne Pehr har varit ämne för diskussioner på dessa sidor tidigare (se Svar 27-29, Augusti 2009, diskussion kring släktnamnet Wallin och Pehrs fruar Gertrud och Gunnil).

Pehr Ö(h)rgren var född i Örja den 6 juli 1757, och så långt kommer jag själv. När jag försöker läsa texten i Örjas Födelse- och dopböcker (SE/LLA/13508/C I/2, 1741-1784) blir det svårare – dels är handstilen för mig svår att förstå, dels är bläcket svagt och till sist lyser det igenom från baksidan. Jag har provat att trixa med bildfilen och gjort en negativ bild, som kanske är lättare att läsa (inte för att det hjälper mig så värst).
Jag tror mig se att Pehr döptes den 10 juli och att fadern var dräng och att modern hette Anna Nilsdotter. Tror mig även se att faddrarna var Måns Eriksson, Jöns Karlsson, och till slut någon som skulle kunna vara Ingar Pålsdotter.

Kvarstår frågan vad fadern hette och om jag har läst rätt för övrigt.

Tacksam för all hjälp med detta. Hälsningar,

/Göran Westerberg