NULL Skriv ut sidan - SV: Dahlbergh

Anbytarforum

Titel: SV: Dahlbergh
Skrivet av: Mikaël Stenelo skrivet 2017-12-14, 01:06
Jag har lite funderingar och frågor efter att ha läst igenom den här tråden.
En detalj är att en stor del av den handlar om sådana som inte tillhör den introducerade adeln, men eftersom en person på många andra ställen anges tillhöra samma släkt så kan det kanske trots allt vara på sin plats att han och hans släktingar får finnas med här, där det riktiga förhållandet förklaras.
I ett inlägg 2013-07-28, efter att ha citerat en text från Krigskollegii brevböcker, dras en slutsats som jag inte riktigt förstår. Som jag läser den citerade texten så skriver sonen Carl Gustaf Dahlberg att hans far Arvid Dahlberg dog i Polen i sitt 66:e levnadsår. (Men jag blir inte klar över vilket kalenderår det var.)
Liksom övriga är jag också förbryllad över att Arvid Dahlberg ser ut att återgå i tjänst, trots att han tidigare fått avsked p.g.a. sjukdom och bräcklighet. Jag funderar därför över om det verkligen var en och samma person?
I ett inlägg 2013-08-01 skriver Constantinus Lindfors att 'makarna Dahlberg [jag förmodar att han avser Lorentz/Lars Dahlberg och Juliana Sofia Tigerschiöld] hade inga gemensamma barn'. Är det en korrekt uppgift? Å ena sidan är det ingen av de övriga som gör inlägg i tråden som protesterar, men å andra sidan så läggs påståendet fram utan vidare förklaringar, trots att det på många ställen finns barn angivna till dem.