NULL Skriv ut sidan - SV: Sonen Runblad får helt annat efternamn än föräldrarna

Anbytarforum

Titel: SV: Sonen Runblad får helt annat efternamn än föräldrarna
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2017-12-12, 17:22
Sven-Ove,


Tacksam om jag kan få födelsedatum alt. källhänvisningarna (om du har kvar dem) för Gudmund Samuelssons fyra barn under perioden 1711-18. Jag har hittills bara koll på det jag tror är de två första: Zachris döpt 20 okt 1711 och Sven döpt 14 jun 1713.


Från den intressanta hfl-noteringen i AI:1 sid 323, där vi om sönerna Sven och Jöns får veta att de "gå i Schol: och kunna wäl läsa", vet vi ju att det åtminstone finns en Jöns också. Kan de två övriga vara döda vid tillfället eller enbart för unga för att noteras i hfl?


Jag funderar också på hur man helt vilt kan byta namn, helt utan anknytning till något tidigare i familjen. På landsbygden var det minsann patronymikon som gällde till nästan 100%. Även soldaterna behöll ju även, eller återgick, ofta till sitt ursprungliga patronymikon.


Redan i fallet Lallerius/Lalleria blev jag förvånad att denna typ av latinisering kunde nyttjas av andra än präster. En bok jag skummade om Trivialskolan i Jönköping påpekade dock att det var vanligt att eleverna på skolan efter inskrivning latiniserade sina namn. Kanske var det också vanligt att där försköna sin fasad genom att bättra på efternamnet till något mer statusfyllt än ett patronymikon. Har du stött på detta tidigare?