NULL Skriv ut sidan - SV: Sonen Runblad får helt annat efternamn än föräldrarna

Anbytarforum

Titel: SV: Sonen Runblad får helt annat efternamn än föräldrarna
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2017-12-11, 16:29



Enastående Brattis!!
Bugar djupast för lösningen på det för mig fullständigt osannolika förhållandet att två makar (Sven Runblad och Margareta Maria Lalleria) båda har mödrar med samma namn - Margareta Röding. Utan att det rör sig om ett syskonäktenskap!


Vågar jag gissa att du hade detta utrett sedan länge? I så fall kanske du har mer intressant information kring dessa personer. Exv födelse/dödsdata för persongalleriet, ytterligare barn, kanske t o m ytterligare en generation bakåt.


Jag är också nyfiken på om det går att belägga hur Sven Runblad/Runneblad ändrar från sitt patronymikon. Du har sannolikt mer bakgrund som möjliggjort att fastställa födelsenotisen för Sven Runblad. Kanske går det att följa i de tidiga husförhörslängderna? Jag är dock dåligt förtrogen med kvartersindelningen i staden liksom var de aktuella familjerna bodde.


Extra roligt vore att veta hur de båda olika Margareta Röding relaterar. De är väl sannolikt släkt, men på vilket avstånd, tro?


Jag snubblade på ett intressant brev från Margaretha Röding (den MR som var gift med Lallerius och Tobis) till Kgl Majt, skrivet strax efter förste makens död. Jag har publicerat en avskrift under rubriken "Övriga släkter - Röding". Har du någon information om hur hennes "bön/begäran" fortsättningsvis ev finns dokumenterad i källorna?