NULL Skriv ut sidan - SV: Röding

Anbytarforum

Titel: SV: Röding
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2017-12-11, 11:26



Fredrik!


Riktiga godbitar du serverar. Stort tack!


Tyvärr har just mitt abonnemang på ADOnline gått ut, så jag förlitar mig just nu på SVAR. Dock finns inte Jkpg's domböcker digitaliserade där. Möjligen att den finns bland de renoverade domböckerna, men jag har inte enkelt hittat dem.
Kan du möjligen citera/tolka lite mer vilken info om Margareta Röding som finns där?


Är du ättling till Margareta Röding?


Själv är jag ättling till Margareta Röding och förste maken Petter Lallerius. De hade två döttrar, varav den första dog ett år gammal. Strax efter föddes den dotter, Margareta Maria Lalleria, som blir min ana i nästa generation.


Det finns ett intressant brev från Margareta till Kgl Majt daterat 11 april 1729, dvs bara några veckor efter Petter Lallerius död 16 mars 1729.



Riksarkivets ämnessamlingar, personhistoria SE/RA/756/756.1/L/II Supplement/L II 1, bild 186.
"
"Stormecktigste Allernådigste Konung


Inför Eders Kongl Majts höga Konungsliga Thron, nederfaller jag fattiga och betryckta änkia, med diupaste underdånighet berättandes, huruledes min Sal. Man, Borgare och Handelsman i Jönkiöping - Petter Lallerius, efter dess nyligen timade dödsfall förmerckes, hafwa uti åtskillige giäld och skuld sig fördiupat, hwaraf en del förr och en del under warande äcktenskap ådragits, till hwilkas afbetalning en och annan Creditor torde söka att så mycket mer angripa den fasta ägendom, hwilken jag uti boet inbrakt, som jag uti manhens lifstid, under dess målsmanskap stående, icke dristat eller så egentligen förstått, att bruka då vågar, som til slik af mig inärfd fast ägendoms räddande warit trouliga, utan enfaldeligen trott, som jag och ännu underdånigst förhoppas, att både lag och Eders Kongl Majts nådigste förordningar lärer skydda den efter mina Sal. föräldrar arffallna fasta ägendom, ifrån all sådan giäld och skuld, som antingen för äcktenskapet yppats och contraherade äro, eller flykta af manhens enskilda förwållande, then jag af försyn må böra låta onemnd, hälst det för mig och mitt omyndiga barn är smärtefult nog, och af utanbittra tårar påtenkias kan, att hwad i lösören arffallit, och enfaldeligen sig bestiget, redan uti Mahnens lifstid åthgånget, få ut ganska litet eller alls intet till hugnat öfrigt är. Allthså Allernådigste Konung jag underdånigst bönfaller om Eders Kongl Majts allernådigste bekiernelse (?), att Creditorerne icke måge genom några auktioner få angripa stärbhusets redan inventerade lösa och fasta ägendom, förrän jag under wederbörande Curatorers bestrida får inför den behöriga domstol lagligen utföra den ... huru ... förbemelte af mig inärfde fasta ägendom i anledning af Lag och Eders Kongl Majts nådigste förordningar, må eller bör häfta för någon sådan skuld, som min Sal. Man, antingen för inträdet uti äcktenskapet sig öfwerdragit, eller genom her... (?), då dess enskilta förseelser, sig sedermer påsamkat. Uti afwacktande av Nådigste bönhörelse, är med diupaste underdånighet,
Stormäcktigste Allernådigste Konung, Eders Kongl Majts.


Allerunderdånigste undersåte
Margareta Rödingh
En högstbedröfwad änkia


Upsatt af Abrah: Lundberg"."


Det finns passager i ovanstående transkribering som behöver tolkningshjälp. Tacksam för rättelser.


Av brevet framgår att Margareta endast hade ett barn vid tillfället, min ana.


Vet du om Zachris Tobis son, som nämns i ett av dina domboksfall, var från äktenskapet med Margareta eller om det var från ett tänkbart tidigare gifte? Den refererade domboken tycks vara från 1730, vilket jag då tolkar att sonen är från ett tidigare gifte. Zachris Tobis och Margareta Röding gifter sig ju först år 1731.


Hälsningar, Bertil