NULL Skriv ut sidan - SV: Sonen Runblad får helt annat efternamn än föräldrarna

Anbytarforum

Titel: SV: Sonen Runblad får helt annat efternamn än föräldrarna
Skrivet av: Bertil Turesson skrivet 2017-12-08, 12:25
Det tycks vara mer komplicerat än så. Jag har långt ifrån ännu fått ihop bilden, men några fakta har jag hittat:


Margaretha Röding blir första gången gift med Handelsmannen Petter Lallerius år 1715. De får åtminstone barnen Maria Elisabeth (f 1716) och Margareta Maria (f. 1717).


Petter Lallerius dör redan 1729 blott 38 år gammal. För fortsatt diskussion om honom se tråd under "Övriga släkter, Lallerius".


Margaretha Röding gifter om sig 1731 med rådman Zachris Tobis.


Petter Lallerius' och Margaretha Rödings dotter Margareta Maria Lalleria blir gift med Sven Runblad år 1735, då alltså hon ej ens är 18 år gammal. Vid deras första barns dop 1736 är Margareta Röding och hennes andre make Zachris Tobis första-vittnen.


Det är alltså så att Sven Runblad blir svärson till Margareta Röding, men först år 1735. Tyvärr är ju hfl-bilden ovan för perioden 1729-33. Så att han redan då skulle varit svärson stämmer inte.


Jag har inga ytterligare notiser för Sven Runblad/Runneblad förutom vigselnotisen. Jag vet alltså inte något om hans födelse och död.


Inte heller har jag hittat något samband till Magnus Hamell (förutom hfl-utdraget som ju snarast indikerar att Margareta Röding skulle varit gift med honom en tredje gång. Det skulle ju kunnat vara fallet om hfl-utdraget varit från senare tid än 1729-33.


Utredningen fortsätter. Bidrag för att reda ut mysterierna välkomnas.