NULL Skriv ut sidan - SV: Var ligger platsen

Anbytarforum

Titel: SV: Var ligger platsen
Skrivet av: Michael Porath skrivet 2017-11-30, 19:00
Hej alla! Jag kan bara bekräfta de hårddata som Lars Hillerström redovisar i den här tråden, inklusive korrigeringen till 1766 av Johan Lättings födelseår. Att han ska ha hetat Bryngelsson har jag dock aldrig lyckats få bekräftat i någon riktig urkund.

Johan(nes) blev mästare vid Billingsfors och dottern Maria Lätting blev gift med smeden Karl Fredrik Melcher, vars far Johan Ludvig (1755-) var mästersven och vars farfar Kristian Fredrik Merkel (1720-1782) var mästare i Furudal och Garphyttan. De var plåtsmeder.

Karl Fredriks och Marias dotter Johanna Melcher (1817-) blev gift med min farfars farfar Anders Porath d.y. (1817-1871), knippsmed i Upperud. Hans far Anders d.ä. (1793-1854) var mästare i Upperud och modern Kajsa Björns (1793-1875) far Petter Björn (1747-1823) var mästersven där.

Här ser man hur smedsläkterna håller ihop och gifter sig med varandra. Åtminstone släkterna Merkel och Porath är dessutom av tysk härkomst. Enligt min mening vill säga.

Den lilla skriften "Kammakarens barn" som Lars Hillerström bifogat en länk till har jag tagit bort från webben. Under vintern 17/18 kommer en uppdaterad och förbättrad upplaga, men det är inga ändringar i hårddata för de här personerna.