NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2017-11-29, 22:01
Det finns två stycken Johan Andersson samtidigt i Linderö.
1708 i september blir bägge fäder till varsin son, vid samma namn: Anders. Se C:1, sidan 520.

6/9 döps den ena och har dessa dopvittnen: Lars ibidem, drängen Sven Olofsson i Brehult, hustru Brita i Tyretorp, pigan Maria Nilsdotter i Linderö, och Anna Olofsdotter i Brehult.

27/9 döps den andra, vitten: Anders Bengtson i Östra Rödja, drängen Anders ibidem, hustru Marit i Fagerfallet, pigan Karin i Östra Rödja.

1712 23/3 begravs 2:ne gossar ifrån Johan Andersson i Linderö, det framgår att en av dem var 3½ år gammal, det stämmer perfekt på den ena Anders.

1734 3/11 vigs Anders Johansson i Västra Linderö med Sara Jonsdotter i Östra Rödja.
De är mina anor. Men vem är vem?

1701 10/2 vigs Johan Andersson och Karin Nilsdotter i Linderö. Det paret bor sen till sin död, 1750 Johan och 1759 Karin, i Linderö, det framkommer av husförhör AI:1 att de bor i Västra Linderö.

Det finns en Johan Andersson i Östra Linderö som är dopvittne 1716 1/6 hos Jonas Andersson i Östra Rödja. Detta tyder på att den ena Johan bor i västra och den andra i östra Linderö.

Nu tycks ju saken vara klar, men när det blir så här vill man räta ut frågetecknen.
Jag har även snappat upp en domboksnotis från 1719:

Ur domboken Hällestad-Tjällmo tingslag, 1719 25/5, § 8:
Nils Andersson i Briqstad och Klockerike sochn, Johan Andersson i Linderö, Jon Andersson i
Österö och Godegårdz sochn och Anders Andersson i Dömesta i Wästerlösa sochn kärade
till sin swåger Lars Bengtsson och dess hustru Kerstin Andersdotter i Österö och Godegårdz
sochn, angående arf efter deras samsyster Karin Andersdotter hwilket Lars Bengtsson ej
skall wela låta komma till del och låttkastning påståendes kärandena af dem att så rictigt
inventarium öfwer all deras systers qwarlåtenskap som de med sin eed kunna besanna,
hwarjämte kärandena fordra rättegångsexpenser och som ländzmannen wällt. Johan
Kyllenbeck upwyste des och nämbdemannens Johan Pärssons i Rådåhsa efter
undertechnadt häradzhöfdingens skriftel ordesd. 6 hujus öfwer Karin Andersdotters
qwarlåtenskap uprättade inventarium till een summa af 240 dr 27½ kopp:t, och Lars
Bengtsson sig inför rätten förklarar att han intet arf efter afl. Karin Andersdotter begärer
och påstår utan allena ersättning för all på henne i sjukdommen och wid begrafningen
gjorda omkostnad som Lars Bengtsson efter inlagd rächning  till 323 dr 8 kopp:t upförer, dy
företog sig Tingzrätten att noga examinera och bepröfwa bemt:e rächningz innehåld och
poster finnandes den samma till större delen så obillig och oskiälig att icke mera deraf kunde
bystås än 42 dr kopp:t som till den dödas skiöttsell uti des sjukdomb och begrafning kan och
böör wara utgifwet och utkostat ty blifwa bemt:e 42 dr kopp:t afdragen i inventary
summan som är 240 dr 27½ kopp:t och resten som är 198 dr 27½ kopp:t bör Lars
Bengtsson straxt till kärandena uti den aflednes egendomb in natura utlefwerera, hwilket
arf kärandena och deras halfsyskon emellan efter lag kommer afshipzas och skola
kärandena som arfet åtnjuta förskylla Ländzmannens Kyllenbeck och nämbdemannens
Johan Pärsson i Rådåhsa wid inventeringen och wärderingen hafda beswär och blifwa
rättegång expenserne å båda sidor uphäfna.

Jag tolkar det som att Johan Andersson i Linderö som nämns i domboken är han som bor i Östra Linderö, jag tror nämligen inte att han i västra skulle låta sin son gifta sig med sin brors dotter Sara i Östra Rödja.

Nu är jag tacksam för alla synpunkter, kompletteringar osv.
Skulle även vilja veta namnet på Johan i Östra Linderös hustru och var de är vigda, hittar dem inte i Godegård.

Hälsningar Mats i Linköping