NULL Skriv ut sidan - Släkt med Birgitta Christiernsdotter Vasa?

Anbytarforum

Titel: Släkt med Birgitta Christiernsdotter Vasa?
Skrivet av: Madeleine Endre skrivet 2017-11-28, 00:51
Hej,

Jag är inte så van att släktforska bland adel och personer av kunglig släkt. Jag rör mig mest bland bönder, torpare och liknande. Men något som jag först absolut inte trodde på har visat sig vara sant, att min morfars mor hade adliga personer i släkten. Men när jag nu fortsatt bakåt har jag kommit till Johannes Mattiae, biskopen av Strängnäs, som jag härstammar ifrån via hans son Nils Johansson Oljeqvist. Johannes Mattiae sägs vara barn till Mattias Petri Upplänning och Anna Danielsdotter Grubbe. Mattias Petri Upplänning sägs i sin tur vara son till Peder Mattson Upplänning och Christina Eriksdotter Puke och Peder Mattson Upplänning sägs i sin tur vara son till Mats Persson Upplänning och Birgitta Christiernsdotter Vasa.

Min fråga är nu om det finns historiska belägg för denna koppling, eller om det är snarare att karaktärisera som en ej bevisad teori eller kanske till och med önskedrömmar? Visst vore det roligt om det var sant men är det belagt? Som sagt, jag är väldigt ny på detta område av släktforskningen och skulle gärna höra från er som är mer inlästa och kunniga på detta område.

Hälsningar

Madeleine