NULL Skriv ut sidan - SV: Lisbet Persdotter född 1707

Anbytarforum

Titel: SV: Lisbet Persdotter född 1707
Skrivet av: Håkan Ljusteräng skrivet 2017-11-21, 17:19
Tack så hjärtligt Maud för ditt svar. Det kan vara "logiskt" att hushållet flyttat till Stora Tuna, det är nämligen så att Lisbet Persdotter, född 1707, kanske kommer från Stora Tuna för hennes första man, min ana, Johan Ersson, född 1703 i Embjörs, Säter, ser ut att ha "gift sig till Tuna" (Säter AI:3a (1722-1728) s 210) och efter en tid återkommit till Embjörs med sin hustru Elisabet Persdotter. När Johan Ersson dör 1741 gifter Elisabet Persdotter 1742 om sig med Hans Larsson från Söderbärke, flyttar till Söderbärke och därifrån med familjen till Lisbets (kanske) barndomsbygd Stora Tuna.
Jag har letat efter Elisabet Persdotter i Stora Tuna och har hittat en flicka Elisabet som föds som dotter till Per Knutsson och hustrun Helena i Stora Tuna, Gylle, 1707-11-25 (Stora Tuna C:2 bild 234 till vänster nr 8). Denna Elisabet Persdotter återfinns i Stora Tuna AI:4 sid. 117 längst ned och Stora Tuna AI:5 sid. 215, men jag hittar, som sagt, ingen koppling till Jan Ersson i Säter, Embjörs, och jag kan alltså inte säkert påstå att denna Elisabet Persdotter är "min" Elisabet Persdotter. Efter ditt svar, Maud, har jag åter gått in i Stora Tuna, Gylle, vid tiden för "återflytten" till Stora Tuna (Stora Tuna AI:10 sidorna 219-223) men hittar inte Hans Larsson, Lisbet Persdotter och deras barn där så nu kör jag och min hustru genom hela husförhörslängden Stora Tuna AI:10, det ska bli spännande!
(Lisbet Persdotter är även min hustrus ana, hon är min frus MM FM MM MM)
 /Hälsningar från Håkan Ljusteräng och hans hustru i Dalarna