NULL Skriv ut sidan - Mats Håkansson i Ljusvattnet son till Håkan Mårtensson i Åbyn?

Anbytarforum

Titel: Mats Håkansson i Ljusvattnet son till Håkan Mårtensson i Åbyn?
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2017-11-10, 15:21

Att Mats Håkansson och hans bror Olof Håkansson är söner till Håkan Mårtensson i Åbyn verkar vara ett accepterat faktum, så därför skulle jag vilja veta vilket underlag som finns för detta. Jag har letat relativt febrilt och verkar inte kunna hitta några klara indikationer. Det är kanske möjligt, men det verkar svårt att påvisa.

Klart är att Olof och Mats är bröder. Klart är också att Joseph, Christer och Mårten Håkanssöner i Åbyn är bröder och sannolikt söner till Håkan Mårtensson som dör 1656. Problemet är att det verkar också allmänt accepterat att Mareta Håkansdotter som gifter sig 1675 med Jon Larsson i Krokvattnet tillhör syskonkretsen. Detta skulle innebära 6 syskon, men det står specifikt i en domboksnotis 1679 att skifte utfördes mellan alla 5 syskon 1672. Visst, detta kan möjligen tolkas annorlunda men det är ändå notervärt. Att Olof och Mats är söner verkar också relativt troligt, men inte mer än så.

Det enda jag sett som verkligen verkar indikera en koppling är en domboksnotis för hösten 1712 (som ej finns på nätet såvitt jag kan avgöra) som av Tommy Andersson beskrevs här på anbytarforum som följer:
 
”soldaten Per Sjömans enka, hustru Barbro Olofsdotter (d.t. Olof Håkansson) här på kyrkobordet, minderårige son Olof..tillsätta förmyndare som blir gamle länsman Jon Håkansson i Renbergsvattnet som är gossens mors morbror och Abraham Josephsson i Åbyn som är gossens syskonbarn (Joseph Håkansson i Åbyn bror till Olof Håkansson i Gammelbyn)”

Problemet här är att om denna är korrekt sammanfattad så stämmer inte notisen eftersom Abraham Josephsson då skulle vara gossens MODERS syskonbarn, så om inte släktskapsförhållandena för fadern Per Sjöman är fastställda (vilket jag inte vet om de är) så verkar det som det lika gärna skulle kunna hänvisa till ett släktskap på fadersidan.

Jag är nyfiken på om det kanske finns någon annan domboksnotis som verkligen kopplar Olof eller Mats till någon av Joseph, Christer eller Mårten för just nu känns det lite svagt i min mening.