NULL Skriv ut sidan - SV: Lindström

Anbytarforum

Titel: SV: Lindström
Skrivet av: Bjørg Halvorsen skrivet 2017-11-09, 00:13
Hedwig Lindström fikk 7 levende fødte barn:
- Maria Helena f. 28 Sep 1823 i Viksjö. Faren hennes er muligens Michael Ersson Berggren (f. 5. Feb 1804 i Viksjö, d. 18. Aug 1886 i Viksjö). Maria Helena heter Ersdotter før hun gifter seg.


- Anders Olof f. 24. Mai 1826 i Viksjö. Ukjent far. Anders Olof tar senere etternavnet Boström.


- Johan Fredric f. ca. 5. Juni 1830 i Ragunda. Jeg finner ikke fødselen hans, så jeg vet ikke noe om barnefaren. Johan Fredric dør i Juli samme år (heller ikke funnet død/begravelsen hans).


- Johan Fredrik f. 20 Nov 1831. I husforhör står det at han er født i Nora, men jeg kan ikke finne han der. Jeg vet derfor heller ikke noe om barnefaren. Johan Fredrik tar senere etternavnet Söderberg.


- Erik f. 14. feb. 1837. I husforhör står det at han er født i Holm, men ikke funnet han. Vet ikke noe om barnefaren. Erik tar etternavnet Lindström.


- Catharina muligens f. 3. Feb 1840. I husforhör står det at hun er født i Lockne. Ikke funnet henne, så jeg vet ikke noe om barnefaren. Hun dør i ung alder (22. Mars 1855).


- Johannes f. 3. Mars 1842 i Viksjö. Ukjent far. Johannes tar etternavnet Lindström.


Hedwig kom fra barnhuset i Stockholm, og ble aldri gift, så alle barna hennes var uekte. Jeg vet ikke om noen av barna har samme far, eller om alle barna har ulike fedre.


I perioden 1830-1840 vet jeg ikke hvor Hedwig og de yngste barna befinner seg. Den eldste datteren, Maria Helena, bor hos fosterforeldrene til Hedwig i Viksjö. Men jeg vet at Hedwig fikk pass 4 feb 1834 for å dra til Hälsingland på vegne av sin fosterfar, for " att byta sig lin och säd".


Hva kan grunnen være til at barna som er født mellom 1830 og 1840 ikke er oppført i kirkebøkene som husforhörene har oppgitt som deres fødested?
Dersom Hedwig ble straffet for å ha fått flere barn utenfor ekteskap, hvilke domsbøker, evt. andre dokumenter bør jeg da finne?
Hvordan bør jeg gå fram for å finne ut mer om hva som skjedde med Hedwig mellom 1830 og 1840?