NULL Skriv ut sidan - SV: Klint

Anbytarforum

Titel: SV: Klint
Skrivet av: Toni Leander skrivet 2017-11-08, 14:33
Tack för svar!

Eftersom det finns/funnits så många teorier om de olika småländska Klintsläkterna - och väldigt få bekräftade via urkunder - är jag intresserad av ganska många. Men i huvudsak är jag intresserad av mer information om häradshövdningen Johan Klints son Carl (och ev. någon Johan?). Det enda jag vet är att han dog 1706, men inte var, och att han hade barn med Märta Magdalena Silfversparre. Jag vet inte vad som hände med vare sig henne eller barnen efter hans dödsfall. Jag har en uppgift att hon mottog nådårspengar i Näshult, några år efter hans död, men sen slutar spåren. Hennes föräldrar och bakgrund känner jag till och vet också att hon gjordes arvslös.

En annan jag är mkt intresserad av är den Johan Klint som dog 1753 i Lemnhult. Hans dotter Eva Klints gren känner väl till, men det är lite knapert med hennes syskon. Men framförallt skulle jag vilja få mer bekräftad information om hans levnadsöden och äktenskap med Catarina Nilsdotter Berggren. Dvs skriftliga dokument som kan stödja någon teori eller helt enkelt få mer information om dessa människors levnadsomständigheter.

Då jag förstod att Niklas just använt sig av arkivmaterial (domböcker?), blev jag nyfiken om något nytt kommit fram om dessa personer.

Det var det hela! :-)