NULL Skriv ut sidan - SV: Anna Maria Sundberg född 17810728

Anbytarforum

Titel: SV: Anna Maria Sundberg född 17810728
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2017-11-08, 08:23
Tror inte det är samma person. Anna Maria Sundberg som finns som garvaren Johan Fredric Sundbergs farmor hette Bergman som ogift och var gift med en smed Anders Sundberg. De flyttade från Fridshammar i Orsa till Strömbacka bruk 1806 och kan knappast ha någonting att göra med den piga Anna Maria Sundberg som fick ett utomäktenskapligt barn i Gävle 1809.[/size]Istället tror jag det är en som är född 1782(?) som 1813 19/4 gifte sig med kopverdisjöman, sm styrman Lars Öbrink. Om Lars är Anna Magdalenas far är dock osagt. Anna Maria hade prästbetyg från Ovansjö daterat 1802 enligt vb men jag har inte hittat henne i Ovansjö fb. Hon var innan giftermålet piga hos sockerbrukspatronen Gustaf Kysell. Där fanns samtidigt pigorna Greta Lotta f 1784 och Sara Beata f 1793 som bör vara hennes systrar. Ytterligare en syster bör vara den Ulrica Sundberg f 1788 som var fadder för Lars och Anna Majas äldsta dotter 1813. En omständighet som gör att jag tror detta är den rätta Anna Maria Sundberg är att hon innan hon var piga hos Kysell tjänade hos läraren vid elementarskolan S J Collin ohh Louise Stenqvist. De två var faddrar när Anna Magdalena döptes 1809.