NULL Skriv ut sidan - SV: Söderberg

Anbytarforum

Titel: SV: Söderberg
Skrivet av: Bjørg Halvorsen skrivet 2017-11-07, 19:46
Johan Fredrik Söderberg ble født, i følge flere husforhör (har ikke funnet fødselen hans i noen kirkebøker), 20. Nov 1831 i Nora. Han bodde sammen med søsken og moren Hedwig Lindström i Käckelbäcksmohn i Viksjö før han dro til Härnösand i militæret (artillerist).


20. Jan 1861 giftet han seg med Kristina Johanna Widman i Svartvik.
23. Juli 1862 ble sønnen Johan Oscar født i Svartvik, 28 Des. 1863 ble datteren Christina Johanna født i Skön. 20.
Mars 1865 døde kona hans, Kristina Johanna, i Skön.


Johan Fredrik flytter sammen med barna til Viksjö i September 1865. Jeg har ikke funnet verken han eller datteren i Viksjö. 
Sønnen dukker opp igjen i husforhör i Nyhemmanet i Viksjö i 1881-1882, deretter emigrerer han til Amerika. 


Da moren til Johan Fredrik, Hedwig Lindström, døde sto det i bouppt. (Säbrå-tingslags-häradsrätt-FII-30-1878-1880-Bild-4190-sid-119-a) at Johan Fredrik befant seg i Sundsvall.
Da broren, Johannes, døde sto det i bouppt. (Ångermanlands-södra-domsagas-häradsrätt-FII-9-1911-1911-Bild-1030-sid-43a) at avdøde Johan Fredrik siste oppholdsted var i Västerbotten. Men jeg har ingen anelse om hvor i Västerbotten han kan ha vært.



Da sønnen, Johan Oscar,  døde i Amerika i 1948 sto foreldrene hans oppført som Fredrick Soderberg og Josie Babson. Det er mulig Johan Fredrik giftet seg igjen, men jeg vet ikke når eller hvor. Jeg vet heller ikke hva som skjedde med datteren hans.


Er det noen som vet noe om Johan Fredrik Söderberg eller medlemmer av familien hans? Hvordan kan jeg finne ut mer om hans familie?