NULL Skriv ut sidan - SV: Västan Bruk husförslängder

Anbytarforum

Titel: SV: Västan Bruk husförslängder
Skrivet av: Rolf Berntzen skrivet 2017-11-04, 17:26
I P.Norbergs´bok  Ångermanländsk Järnhantering, sidan 80, skriv han on Västanå Bruk:
" ...Men den 20 juni 1753 lyckas han dock få det hos bergkollegiet begärda tillståndet utfärdat. Han (Daniel Krapp) skulle i Kvarnån på sitt hemma Västanå få inrätta stålsmide och flytta dit den förut privilegierad spikhammaren. Till detta stålverk erhöll han den 19 september samma år rättigheten att uppköpa 160 skeppund tackjärn från Nora och Linde bergslag.
Med stor omkostnad - 3000 dr kmt - hade han förskaffat sig en förfaren smed, Johan Wilhelm Geberhoff (skall vara Gebelhoff) från Preussen, vilken även förstod att övervälla och garva stål, framhåller bergmästare Sohlberg i 1755 års relation. Det stål, som tillverkats föregående år, hade ock godkänts i Stockholm. "
Jag tycker mig kunna se att JW G (Johan Wilhelm Gebelhoff) faktiskt kom till Västanå redan hösten 1753 och inte åkte till Hedemora som det står skrivet i Hfl för Nås.
Han är i Västanå absolut 1754 och 1755. P.Norberg skriver att JWG uppfört en råstålsbyggnad vilket kostade Daniel Krapp 20 000 dr kmt. Nu blev inte tillverkningen vad man väntat. Och här skriver P.Nordberg att " Men så som kolskogen där uppe i Högsjöfjället till större delen består av frogran (snabbvuxen gran) som giver lösa kol, av vilka 18 till 20 läster åtgått till ett skeppund stålstillredning, så finner herr Krapp vid detta stålsmide ej sin utkomst utan är i begrepp det att nedlägga".

Så en annan sak. JWG gifter sig 1746 med Catharina Sofia Dahl .Hon skrivs i handlingarna ofta som Jacobsdotter. Och man anger att hon är född i Danmark. Jag har ett "spår" till Saxköping.
Men nu undrar jag om någon kan hjälpa till med att tyda vilken ort som anges på bilden, vilken är hämtad från Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1746:2 (1746-1746) Bild 150 / sid 7.
Jag får det till en ort i Danmark ?