NULL Skriv ut sidan - SV: Ljusnarsberg (Nya Kopparberg)

Anbytarforum

Titel: SV: Ljusnarsberg (Nya Kopparberg)
Skrivet av: Olle Engvall skrivet 2017-10-30, 15:42
Hej. Vad gäller Johan - Jan så är det så att säja samma namn. Jag har sett i Ljusnarsberg att man vid dopet heter Johan och senare skrivs det Jan. Jag har i vart fall 2 anor i Ljusnarsberg- far och son - från den här tiden, första hälften av 1700-talet, som först skrivs som Johan Johansson, men senare Jan Jansson. Den Jan Pålsson som du har 1743 kan alltså mycket väl vara den som är född 1718, som Johan. Det verkar ju som att Pål Matsson finns i samma hushåll 1743. Om du inte kan hitta alternativa Jan/Johan i födelseböcker och husförhörslängd skulle jag nog vara ganska säker på att det är samma Jan/Johan 1718 och 1743. Vad gäller familjens ursprung vet jag att Pål har varit ett ganska vanligt namn i Ljusnarsberg under den här tiden. Namnet förekommer bland de som flyttade in från Finland under sent 1500 -tal/tidigt 1600- tal.  För att söka familjen Pål/Pålsson bakåt kan mantalslängderna och jordeböckerna kanske ge en del, när du nu vet att du kan utgå från byn Kloten. Problemet med Ljusnarsberg är ju att husförhörslängderna börjar först 1708 och att de dessutom är ganska bristfälliga och omfattar till en början långa tidsperioder.